tiistai 12. heinäkuuta 2016

Inside, pelattu läpi


Playdead Studios julkaisi kesäkuun viimeisillä päivillä toisen pelinsä, INSIDEn. Peli julkaistiin ensin Xbox Onelle ja viikon päästä siitä tietokoneelle. Itse ostin pelin välittömästi Xboxille ja korkkasin pelin muutamien päivien päästä ostosta. Inside peli on tyyliltään ja tunnelmaltaan samankaltainen kuin pelifirman ensimmäinen peli Limbo. Molemmissa maisemat ovat synkät ja mustanpuhuvat. Siinä missä Limbo oli grafiikoiltaan ja tyyliltään yksinkertaisempi ja täysin mustavalkoinen niin Insidessä on käytetty ripaus haaleita sävyjä muistakin väreistä sekä maisemista ja tavaroista on luotu yksityiskohtaisempia. Molemmat ovat todella miellyttävän näköisiä ja tästäkin sen huomaa, ettei pelien tarvitse aina näyttää siltä kuin katsoisi ikkunasta ulos. Molemmissa on saatu grafiikat mukautumaan tunnelmaan niin hienosti, että voi vain suu auki ihastella. Mutta nyt en puhu näistä molemmista peleistä vaan tästä uutukaisesta Inside pelistä pelkästään. Pelaan tuon Limbon vielä uudelleen läpi Xbox Onen puolella joten siitä tulossa aivan omaa postausta sitten sen jälkeen, kun olen pelin päässyt tapeltua läpi.


Pelin käynnistettyä peli alkoi aivan suoraan, ilman mitään selittelyjä ja taustojen läpikäyntiä. Pelaaja pääsi samantien ihmettelemään, että mitähän tässä nyt tapahtuu ja mitä minä nyt siis teen?! Ohjain vain kauniisiin kätösiin ja tatti osoittamaan oikealle! Pelaaja pääsee jo heti alkuun kohtaamaan liikettä taustalla ja vaistomainen fiilis pelaajalla tulee olemaan PYSYN PIILOSSA! Peli lähtee hiippailulla etenemään ja jännitys on jo käynnistynyt vaikka mitään ei pelistä vielä tiedä. Tätä peliä pelatessa voi vain katsella ympäristöä ja suu auki kokea kaiken mitä peli sinun eteesi tuo.





Pelissä on yhteensä 14 piilopaikkaa joista voit käydä napsaisemassa virrat poikki hohtavasta pallerosta, josta et edes tiedä yhtään mitään. Et tiedä mitä noiden katkaiseminen tarkoittaa ja et tiedä onko se kannattavaa, koska et oikeasti tiedä juurikaan mitään muutakaan mitä pelissä tapahtuu. Kaikista noista sammutetuista palleroista saat myös saavutuksen (achievements) ja niitähän jokainen aina innolla kerää, eikös? Kuitenkin noiden piilopaikkojen löytäminen on omalla tavallaan tärkeää, sillä ne kaikki löytäessäsi voit nähdä pelille vaihtoehtoisen päätöksen. Ilman näiden kaikkien löytämistäkin pääset "maaliin" joten ei tarvitse stressata jos ei tunnu millään löytyvän jokaista koloa! Voin nimittäin kertoa rehellisesti, että minä katsoin Youtuben syövereistä useamman piilopaikan sijainnin ja ne katsottuani en kaikkia olisi varmastikaan ikinä itse keksinytkään! Peli osaa olla ovela, voi että se osaakin olla niin ovela! En koe mitään kamalia omantunnontuskia siitä, että lunttasin nuo sijainnit netistä, sillä halusin ne kaikki löytää ja oma mielenkiintoni ei yltänyt sille tasolle, että olisin kolunnut tuon pelin läpi millimetri kerrallaan (vaikka tuo peli ansaitseekin läpikotaisen tutkimuksen!).

Palatakseni lauseeseen "et oikeasti tiedä juurikaan mitään muutakaan mitä pelissä tapahtuu" jonka heitin ilmoille äsken... Peli oikeasti ei avusta pelaajaa kädestä pitäen eteenpäin ja kerro mitä ympärillä tapahtuu ja mitä juuri tapahtunut tapahtuma tarkoittaa. Pelin jälkeen sinulla on tyhjä tunne ja jäät pohtimaan peliä ja sen tuomia ajatuksia. Pelissä ei puhuta, pelissä ei tule tekstejä, pelissä ei neuvota, kaikki on pelaajan itse keksittävä. En sano ettäkö tämä olisi huono asia, sillä tällaiset pelit jos mitkä saavat aivonystyrät ylitöihin ja pohtimaan oikeasti peliä syvemmin! Yhtä erikoinen peli juonensa kanssa oli BioShock Infinite, jonka läpäistyään eteen tuli tuhansia kysymyksiä ja outo olo, mikä sen parempaa!


Pelin pelasin läpi ajassa 4h 51min ja pelasin kahtena eri iltana tätä. Tuon pääsisi läpäistyä myös jonain kauniina viikonloppuna yhdessä päivässäkin. Jokainen euro mitä peliin sijoitin oli todellakin sen arvoinen, että tämä peli kannatti kokea. Ei jokaisen pelin tarvitse kestää ikuisuutta, sillä tällaisella lyhyemmälläkin pelillä saa yhtä upean kokemuksen. Minulla ei ole pelin tarinasta ja tapahtumista mitään sen ihmeempää sanomista ja spekulaatioita, mutta netistä kyllä löytyy valtavasti eri pelaajien omia arvailuja ja tarinoita siitä mitä tässä pelissä tapahtui ja miksi. Näitä on ihan mielenkiintoista kuulla, kun on itse pelin pelannut läpi. En siis suosittele noita videoita tai tekstejä katseltavaksi ennen kuin olet pelin itse pelannut läpi! Liikaa spoilereita tulisi esiin ja kaikki kiva jäisi kokematta itse!

Suosittelen peliä kaikille oikein mielelläni ja jopa melkein pakotan teidät edes joskus pelaamaan tämän pelin! Hinta ei ole paha, 20€, kokemus on suuri, aikaa ei kulu ikuisuutta. Pelkkää plussaa näin ollen. En keksi nyt mitään huonoa tästä pelistä sillä peli oli oikeasti kaiken ylistämisen arvoinen ja hatunnostot pelinkehittäjille: teitte upean teoksen jälleen kerran! Jään varmasti monen muunkin pelaajan kanssa odottamaan jännityksellä sitä, minkälaisia teoksia teiltä on vielä tulossa! (Ihan kun Playdead mukamas lukisi tätä blogitekstiäni...) Kiitos!

JOKO te pelasitte tämän? Aiottehan pelata? Mitä mieltä? Kertokaa jo!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Raapusta jotakin kommenttia.